פֻּשׁ_שבוע לפרשת חקת
הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
יש אימרה שמסתובבת משמו של אלברט איינשטיין (אם כי לא ברור בכלל שהוא אמר אותה) שאי שפיות זה לחזור על אותה פעולה שוב ושוב בתקווה לתוצאות שונות. המשפט הזה נכון אולי במקרים מסויימים, אבל בדברים שדורשים התמדה – התעמלות, עבודת המידות, חינוך ועוד – הוא נראה שגוי. דווקא במקרים הללו החזרה הסיזיפית היא זו שאמורה לשנות את המציאות בסופו של דבר.
אלא שגם חזרה סיזיפית, בלי לשים לב להתקדמות היא בעייתית. הורים נדרשים לעמוד שוב ושוב על הגבולות, לא לחפף ולא לעגל פינות, כדי להגיע להישגים. אבל אם הם יתעקשו על אותם גבולות ועם אותם אמצעים בגיל שלש ובגיל שלש עשרה, הם כנראה טועים ובגדול.
בין היתר, זהו הסבר אפשרי לחטא של משה ואהרן. שוב ושוב הם נדרשו לעמוד מול העם ולומר ‘לא כך מתלוננים, לא כך מתנהגים’. הם ניסו להראות לעם שוב ושוב שתפילה נכונה יותר מתלונה, ובעיניהם העם מתקשה להבין. אז שוב הם לוקחים את המטה (שה’ גם אמר לקחת) ושוב הם מכים (בסלע) כדי להוציא את המים ולהוכיח שה’ דואג לעמו בדרך ניסית.
אבל צריך לשים לב, שהמטה הוא כבר לא אותו מטה, וככל הנראה העם הוא כבר לא אותו עם. את המטה שמשה מצווה לקחת הוא לוקח “מלפני ה'”. ככל הנראה זה אותו מטה, עם פרחים ושקדים, שהוכיח את הבחירה באהרן (וממילא את העובדה שמשה רק ממלא את שליחות ה’). ממילא, גם אם זה המטה שהפך לנחש ולתנין, והפך את היאור למים, והוציא מים מן הסלע לפני ארבעים שנה, הוא לא באמת אותו מטה. גם הוא התבגר והתפתח, ותראו כמה יפה הוא נהייה.
וכמו שהמטה כבר התעצב מחדש, כך צריך לראות שהעם הוא לא אותו העם. התלונות דומות, אבל שונות. התלונה על המים היא אכן תלונה אמיתית, ואכן מעלה תחושת דה ז’ה וו, אבל העם כבר לא חולם על חזרה למצרים אלא על כניסה למקום זרע ותאנה. וזה לא אותו עם, והוא צריך אמצעים אחרים. פחות הצבת גבולות פיזיים, ויותר דיבור רך ומכבד. בכל זאת, גם הוא התבגר והתפתח, ותראו כמה יפה הוא נהייה.
כשם שבסיפור קרח, לא היה מספיק להרוג את המתנגדים, היה צריך לשכנע באמצעות פריחת המטה את העם המבולבל, כך גם בפרשתנו, משה ואהרן היו צריכים ללמד את העם, אבל לעשות זאת בצורה עדינה יותר, בהתאם למצב ההתפתחותי שלו. בכך הם היו מקדשים שם שמים ומראים שגם ה’ מתאים את הנהגתו למצב העם. לצערנו העצום, ולצערם של משה ואהרן, מי שלא מתקדם עם העם, נאלץ להישאר מאחור. יתכן שאנחנו היינו בוחרים אחרת, אך נראה בסופו של דבר שזה היה לטובת העם.