פֻּשׁ_שבוע לפרשת נח - מתן - מכון תורני לנשים
מתן
חזרה למתן מקוון

פֻּשׁ_שבוע לפרשת נח

הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג

בספר בראשית שלש פעמים מופעל “עונש קולקטיבי”. המבול הוא הראשון והוא הכי חריף, כי הוא עונש לכל האנושות. גם מגדל בבל נגע, כך משתמע, לכל האנושות, אם כי שם נראה שהעונש פחות חריף. למרות שלא חייבים לראות את זה כעונש, הניסוחים משווים את מגדל בבל לסדום, ושם – המקום השלישי – ברור שיש חטא ועונש קולקטיבי.
מה מיוחד בשלשת המקרים הללו? למרות שחכמים ראו בחטאים כאן חטאים חמורים ביותר – עבודה זרה (בעיקר במגדל בבל), גילוי עריות (במיוחד בדור המבול) ושפיכות דמים (במיוחד בסיפור סדום), הסיפורים עצמם פחות חדים וברורים.
בסיפור המבול מדובר על לקיחת נשים מכל אשר בחרו, השחתה (פועל לא ברור) וחמס. במגדל בבל, רוצים לעשות ‘שם’, אך אין ביטויים ברורים של עבודה זרה. בסדום התיאורים חמורים יותר, בכל הנוגע ליחס לאורחי לוט, אך בספר יחזקאל (ט”ז, מט) התיאור של חטא סדום הוא אולי רך יותר: “הִנֵּה זֶה הָיָה עֲוֹן סְדֹם אֲחוֹתֵךְ: גָּאוֹן שִׂבְעַת לֶחֶם וְשַׁלְוַת הַשְׁקֵט הָיָה לָהּ וְלִבְנוֹתֶיהָ, וְיַד עָנִי וְאֶבְיוֹן לֹא הֶחֱזִיקָה”.
הפער שבין החטא הרך יחסית לבין העונש הכבד זועק לשמים. והשאלה מתחדדת לאור הפער שבין העונש כאן לבין העונש הרשמי בחוק לעוונות מסוגים אלו. האם על אונס וניצול מיני יש עונש מוות בתורה?! (יש, אבל רק במקרים מסויימים, שנוגעים לעריות, ואילו נראה לי שבבראשית ו’ החטא ממוקד יותר בניצול ובאונס). האם על בניית מגדלים גדולים בשמים, שיש בהם האדרה עצמית ודחיקת רגלי השכינה, יש עונש מוות בתורה? האם על קמצנות וחוסר הכנסת אורחים יש עונש מוות בתורה?
אז למה התגובה הא-להית כל כך חריפה? אפשר לומר שיש פער בין דיני עונשין רגילים לבין המוסר הא-להי הגבוה יותר (ואכן יש עונשים א-להיים בסיפורי הנביאים על חטאים מעין אלו של אנשים פרטיים), ואפשר גם להגיד שיש פער בין חטא פרטי של אדם לבין חברות שאין להן זכות קיום. סיפורי בראשית מלמדים אותנו, שלפעמים הנגע מתחיל קטן יחסית (ניצול, האדרה עצמית, קמצנות), אך חברה שלמה שמושתתת על נגעים כאלו, היא חברה שלא יהיה לה קיום.

הרבנית ד

הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג

בעלת תואר ראשון במקרא מהאוניברסיטה העברית, ותואר שני ושלישי בתלמוד מאוניברסיטת בר-אילן. בוגרת לינדנבאום, מגדל עז, חברותא, ותוכנית כתבוני והמכון התלמודי העיוני של מתן. מלמדת במתן ובמכללות אורות ואפרתה תנ"ך ותושב"ע. אמא לחמישה וגרה באדם (גבע בנימין)