פֻּשׁ_שבוע לפרשת בא
הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
במהלך המשא ומתן של משה מול פרעה מתבררים ההבדלים ביניהם בכל הנוגע לעבודת ה’. בעוד פרעה ינסה להכפיף את המושגים שלו של עבודת הא-ל על עם העבדים שברשותו, משה יביא את בשורת עבודת ה’ לעולם, שעומדת על אותם שלשה דברים – המקום, האנשים והקרבן.
כאשר פרעה יקרא כנגד משה (שמות ח’ כא): “לְכוּ זִבְחוּ לֵא-לֹהֵיכֶם בָּאָרֶץ”, משה עונה עניינית שזה לא רעיון טוב לזבוח את תועבת מצרים לעיניהם (אם כי בהמשך, זה בדיוק מה שיעשו עם קרבן הפסח), וקובע (פסוק כג): “דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים נֵלֵךְ בַּמִּדְבָּר וְזָבַחְנוּ לַה’ אֱ-לֹהֵינוּ כַּאֲשֶׁר יֹאמַר אֵלֵינוּ”. ה’ הוא שיבחר את המקום ולא פרעה (וגם לא עם ישראל).
כאשר פרעה שואל (שמות י’ ח): “לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה’ אֱ-לֹהֵיכֶם, מִי וָמִי הַהֹלְכִים?”, מתוך תפיסה שרק גברים אמורים לעבוד את הא-ל (פסוק יא): “לְכוּ נָא הַגְּבָרִים וְעִבְדוּ אֶת ה’ כִּי אֹתָהּ אַתֶּם מְבַקְשִׁים”, משה מתעקש (פסוק ט): “וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג ה’ לָנוּ”. אמנם לימים, באמת הדרישה לעלות לרגל תהיה דווקא של הגברים (“יראה כל זכורך”), אבל העקרון קובע – שה’ הוא שיקבע “מי ומי ההולכים”.
וכאשר פרעה בכל זאת מנסה בכוחותיו האחרונים לטעון (פסוק כד), שבני ישראל יקחו רק חלק מבעלי החיים שלהם: “וַיִּקְרָא פַרְעֹה אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר לְכוּ עִבְדוּ אֶת ה’ רַק צֹאנְכֶם וּבְקַרְכֶם יֻצָּג גַּם טַפְּכֶם יֵלֵךְ עִמָּכֶם”, משה משיב (כה-כו): “וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה גַּם אַתָּה תִּתֵּן בְּיָדֵנוּ זְבָחִים וְעֹלֹת וְעָשִׂינוּ לַה’ אֱ-לֹהֵינוּ. וְגַם מִקְנֵנוּ יֵלֵךְ עִמָּנוּ לֹא תִשָּׁאֵר פַּרְסָה כִּי מִמֶּנּוּ נִקַּח לַעֲבֹד אֶת ה’ אֱ-לֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲבֹד אֶת ה’ עַד בֹּאֵנוּ שָׁמָּה”.
הבסיס לעבודת ה’ הוא ההבנה שאת כללי המשחק קובע ה’, וכשבאים לעבוד אותו – אנחנו באים לרצון לפניו. הרצון שלנו להקריב ולהתקרב, יוגדר באמצעות הרצון שלו ויוכפף אליו.