פֻּשׁ_שבוע לפרשת כי תצא
הרבנית ד"ר עדינה שטרנברג
דיונים רבים בעולם הדתי נסובים סביב מה שמכונה “המדרון החלקלק”. אנשים חוששים שברגע שנפגע במשהו מתוך המסורת, נבוא לפגוע בעוד ועוד עקרונות חשובים, עד שעיקר הדין יפגע. חז”ל זיהו בפרשתנו מדרון חלקלק, אבל הוא מתחיל דווקא ממשהו שהתורה התירה, גם אם בחוסר רצון – אשת יפת תואר.
חז”ל זיהו שלמרות שהתורה התירה לקחת אשת יפת תואר, המעשה הזה יכול להוביל לרצף של בעיות אחרות. אדם יקח אשת יפת תואר במלחמה, בנוסף לאשה שכבר יש לו בבית. זה יצור מצב של בן אהובה ובן שנואה, והעדפה של אחד הבנים על פני האחרים. מערכת היחסים הזאת שבתוך המשפחה עלולה גם להוביל לכך שאחד הבנים (בן האהובה המפונק? בן השנואה הדחוי?) יהפוך לבן סורר ומורה, ולבסוף יגיע למצב שיומת וייתלה על העץ.
ניתן לזהות סיפור מקראי ש”מקיים” את החשש הזה שהתורה רומזת אליו, בסיפור אבשלום בן דוד. אבשלום היה הבן של מעכה בת תלמי מלך גשור. מכיוון שלא מצינו יחסים דיפלומטיים בין הממלכות, חז”ל הניחו שמעכה הגיעה לדוד בדרך של אשת יפת תואר. גם הבן אמנון הבכור, וגם הבן אבשלום סררו ומרו, כל אחד בדרכם, עד שאבשלום, שמרד באביו ממש, נתלה על העץ ומת.
התורה רומזת לנו על ההשלכות ארוכות הטווח של הבחירות שלנו. גם פעולות שהתורה עשויה להכשיר במקרים מסוימים (במיוחד במצבי קיצון כמו מלחמה) עשוים להשפיע בהמשך באופן שלילי. אמנם, לכל אחד המדרון החלקלק שלו, וחובת הפעלת שיקול הדעת האם ראוי לנצל את הפרצות שהתורה השאירה, או שמא הם עשוים להביא לתהליך הדרדרות שלילי. חודש אלול זהו זמן טוב לחשב קדימה את ההשלכות של הבחירות שלנו, לאמץ חשיבה ארוכת טווח שכוללת את ההשפעה של הבחירות שלנו לא רק על החיים הרוחניים שלנו אלא גם על הסובבים אותנו.