עוד על הקורס
פסיקה הלכתית מושפעת לא רק מעיון בדברי חז”ל ובירור שיטות הפוסקים, אלא גם, בין השאר, מהערכה של ההשלכות החינוכיות שעשויות להיות לפסיקה.
פעמים שפוסקי ההלכה מחמירים ואוסרים דבר שלכאורה יכול היה להיות מותר, מתוך שיקולים חינוכיים ופעמים שהם מותחים את גבולות ההיתר מאותם שיקולים ממש.
בקורס ננסה לבחון מהם “שיקולים חינוכיים” ומה בינם ובין שיקולים הלכתיים “טהורים”. נבחן באילו נושאים מופעלים שיקולים אלו ווכיצד משפיעה משנתו הדתית של הפוסק, המצב החברתי, המציאות ההיסטורית והסביבה התרבותית שבה הוא חי על הרכיב החינוכי בפסיקת ההלכה.
מטרתנו הכללית תהיה לבחון – האם ההלכה היא מערכת חוק חיצונית הקובעת את גדרי החובה, האסור והמותר, או שמא היא מערכת חינוכית השואפת לחולל תהליך רוחני פנימי בקרב שומעיה. כמו כן, ננסה לנסח, מתוך עיון בסוגיות תלמודיות ובתשובות הלכתיות, את המשנה החינוכית הנלוות לגישות ההלכתיות השונות.